کوثری- همتی | شهرآرانیوز، «چهار روز است که کنتورهای ما یخ زده است و هر چه به ۱۲۲ زنگ زدیم، مشغول بود. بالأخره توانستیم با اتفاقات آب ساعت پنج ونیم صبح تماس بگیریم و جوابی هم که دادند این بود: لوله کش بیاورید. لوله کش چطور میتواند لولههای داخل ساختمان را باز کند؟»
«لولههای آپارتمان ما یخ زده، چندین بار با شماره۱۲۲ تماس گرفتیم، ولی مدام بوق مشغولی میزند.»
«محله ما در شهرک نوید است از دیروز کل لولهها یخ زده است، هر کار کردیم بی فایده بود هرچقدر با ۱۲۲ تماس گرفتیم مشغول بود، چرا یک نفر پیگیری نمیکند؟ الان سه روز است آب نداریم، مسئولان به فکر ما باشید.»
«ما دیشب دو سه ساعت منزل نبودیم. وقتی برگشتیم آب در انشعاب لوله کشی ساختمان ما کلا یخ زده بود و آب نبود. مشعل را سر پیک نیک بستیم از پشت در تا پشت کنتور آب، گرما گرفتیم روی لوله، حتی روی موزاییکها مسیری را که لوله رفته بود گرم کردیم تا اینکه باز شد. معنی مدیریت بحران را هم فهمیدیم واقعا مسئولان برای روزهای سخت برنامه ریزی دارند با یک سرما آب قطع میشود و فشار گاز پایین میآید.»
«ما سه روز است بدون آب هستیم، سه روز است هر کاری کرده ایم با کمک طبقات دیگر، لولههای انشعاب آب ساختمانمان باز نمیشود. احتمالا از کف پارکینگ و لولههای بیرون در یخ زده است. مشعل هم هر چه به لولههای بیرونی گرفتیم، بی فایده بود.»
بیان این مشکلات باعث شد تا برای پیگیری این موضوع به سراغ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد برویم. حسین اسماعیلیان در گفتگو با خبرنگار ما میگوید: بیش از ۷۵۰۰تماس مربوط به یخ زدگی لولهها و تأسیسات داخلی منازل در مشهد از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه ثبت شده است.
او با بیان اینکه بیشتر موارد مرتبط با یخ زدگی لولهها و تأسیسات داخلی منازل بوده است، بیان میکند: این موضوع در حیطه وظایف و مسئولیت شرکت آب و فاضلاب نیست؛ اما درعین حال در شرایط موجود با افزایش گروههای امداد به۴۵اکیپ، برای رفع مشکلات مردم درحال خدمت رسانی هستیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد تصریح میکند: مشترکان باید برای پیشگیری از یخ زدگی لولهها و کنتور آب برای عایق کردن محفظه کنتور خود با استفاده از پشم شیشه، پتو و یا لباسهای کهنه اقدام کنند و شیرهای آب و لولههای در معرض هوای باز را نیز بپوشانند.
اسماعیلیان میافزاید: برای یخ زدایی لولهها و کنتور از سشوار، آب گرم و نه جوش و گذاشتن کیسه آب داغ در کنار کنتور استفاده کنند تا یخ زدایی شود.
به گفته اسماعیلیان به مشترکانی که دچار یخ زدگی لولهها و تأسیسات داخلی شده اند، توصیه میشود که از نشتی نداشتن شبکه داخلی اطمینان حاصل کنند؛ یادداشت کردن شماره کنتور در ساعات انتهایی شب در زمانی که برداشت آب انجام نمیشود و مقایسه آن با شماره کنتور در ابتدای صبح، نشتی احتمالی را مشخص میکند.
وی درباره اشغال خط ۱۲۲ و انتظار شهروندان برای پاسخگویی بیان میکند: دفتر مدیریت ارتباط با مشتریان شرکت آب و فاضلاب مشهد با شماره ۱۲۲، با تمام ظرفیت مشغول پاسخگویی و راهنمایی مشترکان هستند؛ اما به این دلیل که حجم تماسها زیاد است، ممکن است شهروندان پشت خط منتظر بمانند.
او ادامه میدهد: توصیه میشود شهروندان شکیبا باشند. ما تلاش میکنیم به سرعت مشکل مردم را حل کنیم. در طی این روزها قطعی آب برنامه ریزی شده نداریم و حتی اعلام کردیم انشعابات بدهکار را نیز قطع نکنند.
***
کنتور و لولههای آب که در مجاورت سرما قرار دارند، با استفاده از پشم شیشه عایق کاری شوند. تأکید میشود در دمای زیر ۱۰درجه سانتی گراد هیچ پوششی غیر از پشم شیشه نمیتواند مانع از یخ زدگی شود.
برای پیشگیری از یخ زدگی کنتور و لولهها توصیه میشود یکی از شیرهای آب ساختمان به مقدار خیلی کم باز باشد تا جریان مداوم آب مانع از یخ زدن لولهها شود.
درصورتی که کنتور و لولههای آب دچار یخ زدگی شد، برای رفع مشکل هرگز از حرارت مستقیم و ریختن آب جوش بر قسمتهای یخ زده استفاده نشود، چرا که موجب ترکیدگی لولهها میشود.
برای رفع مشکل یخ زدگی توصیه میشود با صبر و حوصله از آب ولرم، حرارت غیر مستقیم و سشوار استفاده شود.
در اولین تماس شما با مرکز۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب، مشکل شما ثبت و برای رسیدگی در دستورکار عوامل اجرایی قرار میگیرد؛ بنابراین برای پیگیری مشکل نیاز به تماس دوباره نیست، چرا که این موضوع موجب افزایش شدت ترافیک تماسها میشود و امکان ارتباط دیگر شهروندان با سامانه۱۲۲ ناممکن میشود.